Lokal markedsføring – Tiltræk flere kunder til din fysiske butik

Dette blogindlæg er skrevet til dig, der driver en blomsterbutik, en restaurant, en frisørsalon – ja, til dig, der har en lokal forretning, og som ønsker, at der kommer flere kunder i biksen, og hvem ønsker ikke det? Du bliver derfor nød til at ​Investere dine markedsføringskroner i købsparate kunder via lokal markedsføring – så lokale kunder bliver tilbagevendende kunder. Internettet er stort og globalt – men det er faktisk også lille og lokalt. I dagens Danmark besøger vi internettet mere end nogensinde før, når vi vil finde et pizzaria, en café eller en anden lokal forretning i nærheden.

Hvad er lokal markedsføring?

Lokal markedsføring anvendes af forretninger med en fysisk lokation, som tilbyder ansigt-til-ansigt kontakt med deres kunder. Denne markedsføringsstrategi benyttes oftest af mindre virksomheder, men faktisk også af større virksomheder, der ønsker at øge opmærksomheden omkring deres brand eller produkter i et specifikt geografisk område. Har man flere butikker spredt over flere lokalområder, er det ekstra vigtigt, at man tænker på disse som en selvstændig enhed. Lokale markedsføringsstrategier er nemlig centraliseret omkring hver enkelt forretningens nærområde, i stedet for at prøve og ramme hele Danmark – tænk lokalt før du tænker nationalt.

Og hvorfor er lokal markedsføring så vigtig?

Internettet giver mulighed for at nå ud til millioner og milliarder af mennesker i hele verden, men hvis du er en af de små lokale forretninger, er det ikke særlig interessant for dig – måske kommer det senere?
Men hvad skal så gøre en forskel for din forretning i dit lokale område og personerne omkring dig?
Lokation og nærhed spiller en stor rolle, når vi som kunder skal vælge en virksomhed eller forretning til at opfylde vores behov. Når vi skal have en burger på vej hjem fra arbejde, er det vigtigt for os, at burgerbaren er tæt på, og at processen med at hente maden derfor bliver så let og overskuelig som overhovedet muligt – så vi ikke ender op med en kold og kedelig burger. Fysisk nærhed er altså et helt centrale nøgleord, når det kommer til lokal markedsføring.

I takt med, at vi har internettet med os overalt via vores smartphone, har vores online adfærd ændret sig markant. Vi hiver vores mobiltelefon op af lommen og søger på en café eller restaurant i nærheden, når der opstå en akut behov – derfor er det vigtigt at din virksomhed er tilstede, hvor dine potentielle kunder befinder sig!

Lokal søgemaskineoptimering – kort fortaltDet kan lyde paradoksalt, at selvom internettet giver os adgang til information fra hele verden, stiger interessen for det lokale. Når vi ønsker at besøge en ny butik eller et nyt spisested, starter man som oftest ud med at lave en søgning på Google, og denne søgning er ofte meget lokal.

Lad os tage et par eksempler: 

.. og man kunne blive ved, men du har helt sikkert fanget pointen allerede!
Disse søgetermer går igen i Google, og lige præcis derfor er det vigtigt, at du tænker en lokal markedsføringsstrategi ind i din online strategi.

Du kender det sikkert selv. Når du laver en søgning på Google, vælger du ikke de resultater, der bliver vist nederst eller på side to – du vælger de øverste. DERFOR skal vi have din forretning til tops, så det er denne, folk klikker på!

Lokal markedsføring i praksisDe danske forbrugere foretrækker at handle lokalt, og den tendens har givet fortrin til de virksomheder og forretninger, som har stor lokal synlighed i lokalsamfundet. For synlighed giver troværdighed og troværdighed giver kunder. Dette gør du først og fremmest ved at være til stede på de platforme, hvor dine kunder søger efter dine ydelser. Google Adwords gør det eksempelvis muligt at skabe kampagner, der er rettet præcis mod den målgruppe og det geografiske område, du ønsker at fokusere på. Og med en hjemmeside der er SEO-optimeret mod dit nærområde, kan du komme til tops i Googles resultatliste, når der søges på din service i dit nærområde.

Opsummerende: Så hvad kan lokal markedsføring gøre for dig? Lokal markedsføring kan hjælpe dig med at ramme de rette personer, der rent faktisk har mulighed for og interesse i at besøge din forretning, salon eller lignende. Lykkedes det dig, at skille dig ud blandt dine konkurrenter i dit nærområde, står du stærkt, næste gang en potentiel kunde skal vælge en ydelse i nærheden af din forretning.

Vil du gerne have optimeret din lokale markedsføringsstrategi, så tager vi gerne en uforpligtende snak om, hvordan din online synlighed i dit lokalområde kan øges.

Find flere spændende cases

Tak for din interesse

Du vil blive kontaktet hurtigst muligt