Få mest muligt ud af dit marketingbudget med tracking
Optimer de rigtige områder med effektiv tracking
Find ud af, hvordan du skal fordele dit budget med målrettet tracking. Du får data på, hvad der virker på dit website, og hvilke områder du kan optimere med sporing af dine besøgendes brugeradfærd.
Du kan også bruge det til at forbedre brugeroplevelsen på din side samt personliggøre dine annoncer, så du bedre rammer din målgruppe.
Derfor skal du bruge tracking på dit website
Øger dit online salg,
fordi du får bedre kendskab
til dine kunder
Spore dine besøgendes brugeradfærd, så du kan optimere de rigtige steder
Hurtigt overblik over,
hvordan dit website
performer.
Bliv klogere på dine trackingmuligheder her:
GA4
GA4, som erstatter Universal Analytics, er et værktøj, hvormed du kan optimere din online tilstedeværelse. Brug GA4 til at indsamle brugbar data og få indblik i de besøgendes brugeradfærd. Det avancerede sporingsværktøj hjælper os med at analysere brugerrejserne på websites, og ud fra dette kan vi hjælpe dig med at lave en strategi, der kan forbedre dit website og din online tilstedeværelse.
Din data bliver langt mere dybdegående, og overblikket over konverteringsrejserne er mere specificeret. Din hjemmeside bliver ikke tracket via cookies længere, der bliver tracket på events nu – events i form af handlinger på din hjemmeside.
Server-side tagging
Sporing af trafik på ens website kan være rimelig essentielt for at kunne vurdere, om hjemmesiden kører optimalt. Med server-side tagging får du mere præcis og detaljeret data om konverteringsrejsen på dit website samt mere retvisende sporing af hændelserne på dit website.
Server-side tagging kan hjælpe dig og dit website med at effektivisere sporingen af trafikken og hændelserne på siden. Få mere kontrol over trackingen og oplev et site, der loader hurtigere, fordi dataen ikke skal forbi flere servere.
Hvad er tracking?
Digital tracking er en metode til at registrere og følge brugeres adfærd på internettet. Det kan gøres med forskellige teknologier som for eksempel cookies.
Oplysningerne kan bruges af forskellige aktører såsom annoncører til at forbedre deres marketingindsats og målrette deres reklamer og annoncer.
Er tracking lovligt?
Digital sporing kan skabe bekymring hos nogle mennesker, da der er tale om ens privatliv. Især hvis der er tale om tredjepartscookies, hvor andre aktører får adgang til en brugers data.
Datatilsynet har efter en undersøgelse konkluderet, at indsamling af data til servere udenfor Europa ikke er lovligt. Et eksempel er, hvis du bruger Google Analytics med almindelig client side tracking. Her vil dit website nemlig sende data til Googles servere, som ligger udenfor Europa.
Digital sporing er dog lovligt, hvis der sendes data til en server i Europa. Det kan du blandt andet gøre med server-side tagging, som sender data til en ekstern server i Europa, hvor du selv kan kontrollere, hvem der har adgang til den indsamlede data.
Server-side tagging vs client side tracking
Hos Tiger Media bruger vi server-side tagging. Hidtil har client side tracking været metoden, man brugte til at indsamle data via ens website. Forskellen mellem de to former for sporing er måden, de sporer trafik og hændelser på.
Client side tracking fungerer ved, at man implementerer pixels eller tags, som sender data fra brugerens browser videre til en tredjepart som for eksempel Google Analytics. Denne form for sporing lægger tredjepartscookies direkte ind på websitet ved hjælp af Javascript i koden eller Google Tag Manager.
Da der er tale om tredjepartscookies, vil de blive blokeret af ITP, ETP og adblockers. Du kan derfor ikke indsamle en større mængde data på samme måde som med server-side tagging, som er den form for digital sporing, vi anvender.
Server-side tagging sender data til en ekstern server og bliver derfor ikke blokeret af ETP, ITP og adblockers, fordi der er tale om førstepartscookies.
Hvordan fungerer tracking?
Der er forskellige teknologier til at tracke besøgende på dit website eller e-commerce platform.
En af de mest almindelige er cookies, som er små filer, der bliver gemt på en enhed, når en bruger besøger et website. Cookies giver dig blandt andet viden om:
- Hvordan en person bruger Internettet
- Hvilke websites, en person besøger
- Hvilke handlinger, de foretager på deres enhed.
Pixel tags og web beacons er andre teknologier, du kan bruge til at tracke brugeradfærd. Disse to teknologier kan du også bruge til at målrette annoncer og forbedre din marketingindsats.
Hvilke data kan du tracke?
Med sporing kan du indsamle forskellige typer data. Et godt eksempel er indsamling af e-commerce data.
Denne form for data kan hjælpe dig med at øge dit online salg. Det giver dig nemlig brugbar viden om, hvordan du kan styrke din marketingindsats til specifikke produkter eller brands, så flere af dine potentielle kunder ender med at foretage et køb.
Du kan også bruge sporing til at målrette annoncer på sociale medier til besøgende, der har været inde på dit website. Det fungerer ved at indsætte en pixel på din side, som registrerer dine besøgendes adfærd, så du får et bedre indblik i, hvordan du kan optimere din online tilstedeværelse.
Du kan også bruge en pixel til at oprette og måle effekten af reklamekampagner på sociale medier.
Trackingværktøjer
Når du skal spore besøgendes adfærd på dit website, skal du bruge et trackingværktøj. Det giver dig et hurtigt overblik over, hvordan potentielle kunder bruger din side.
Den viden kan du bruge til at forbedre din virksomheds online tilstedeværelse samt skabe en bedre brugeroplevelse for dine besøgende.
De fleste bruger Google Analytics til at følge og analysere aktiviteten på deres hjemmeside. Vil du hellere bruge et andet analyseværktøj, anbefaler vi Matomo Analytics, som lever 100% op til GDPR.
Hos Tiger Media modtager du også relevant data i dashboards, så du kan få status på dit websites performance, mens du drikker din morgenkaffe.
Kunne du tænke dig at lære dine kunder bedre at kende? Med effektiv sporing på dit website og dine sociale medier får du bedre kundekendskab og et databaseret grundlag, der fortæller dig, hvilke områder der giver mest mening at optimere.
Beskæftiger du dig udelukkende med B2B-segmentet tilbyder vi værktøjet LeadInfo, som fortæller dig hvilke virksomheder der har besøg dit website samt deres adfærd under besøget.