Blog | Webmail | Support | Start Fjernsupport

5 tips og tricks til at optimere dit julesalg

- 09/11/17


Vær tilstede på sociale medier

Vær aktiv på sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn, og hvor I ellers allerede har en profil - eller hvor I skal have oprettet en virksomhedsside. Jeres kunder er allerede nu i gang med at sondere julegaveterrænet, og f.eks. Facebook giver dig en unik mulighed for at nå ud til nye kunder på en effektiv og hurtig måde.

Del julestemningen med dine følgere 
Få julestemningen med i dit indhold og vis potentielle kunder, at jeres facebookside er der, man skal gå hen for at få de gode juleideer og inspiration. Fortæl også gerne historier om medarbejdernes dagligdag i virksomheden i december.

- Det kunne f.eks. være et billede af Rita, der er ved at sætte sidste finger på en pakke, der er på vej til en spændt kunde - derved får I indirekte markedsføring af produktet, som Rita er ved at pakke ind, og I får samtidig fortalt, at I giver en god service ved at pakke gaverne ind i flot julepapir. Show it, don't tell it!


Julekonkurrencer med et formål
I kan med fordel lave en adventskonkurrence, hvor der udloddes julegaver. Her kan I f.eks. vælge at lave tilmeldingen til konkurrencen som en mailform på hjemmesiden og derigennem samle leads til nyhedsbreve. Konkurrencen kan markedsføres på jeres sociale medier og kan via en mailformular på hjemmesiden også skabe mere trafik og derigennem mere salg.


Overvej annoncer

Kender du Google AdWords, Google Shopping og Facebook-annoncering? Hvis ikke, er det værd at sætte sig ind i.
Google Shopping er f.eks. effektivt til webshops, der sælger fysiske produkter som f.eks. tøj, smykker, vaskemaskiner eller andre fysiske produkter. Hvis en potentiel kunde søger på ét af dine produkter på Google, vil du med Google Shopping få vist dit produkt med både billede, kort beskrivelse og pris. Du betaler først Google x antal kroner, når den potentielle kunde klikker på netop dit produkt (din annonce). For at få opsat Google Shopping kræves der et SSL certifikat, som du kan læse mere om i vores tidligere indlæg her.

Brug Facebook til dine annoncer
Annoncering på Facebook er både effektivt og én af de billigere måder at annoncere på. Det er en utrolig god måde at ramme din målgruppe med relevante budskaber, produkter og ydelser. Her kan du vælge præcis hvilken type person, der skal se dine annoncer. Hvis du eksempelvis sælger babyudstyr, vil det være en god idé at vise din Facebook-annonce til forældre, der enten er gravide eller har børn på under 1 år. Hvis du eksempelvis sælger golfudstyr, kan det være en god idé at målrette annoncen mod mænd, der har golf som interesse.

Retargeting - annoncer der forfølger kunden, på den gode måde. 
Der er også den mulighed på Facebook, der hedder 'retargeting'. Det kender du måske selv, når du har søgt på flybilletter på en hjemmeside og efterfølgende bliver ramt af Facebook-annoncer om netop den rute, som du har været ved at søge på. Det kaldes altså retargeting. Når en potentiel kunde har besøgt din hjemmeside og f.eks. et bestemt produkt, kan man efterfølgende lave annoncer, der rammer den potentielle kunde med netop det produkt, som han/hun har kigget på. Det er overraskende mange, som klikker på annoncen og går ind og laver en ordre!

De helt traditionelle Facebook-annoncer er også stort op til jul, fordi du altså kan målrette annoncerne til lige præcis den målgruppe, du ønsker. Hvis I ikke har meget erfaring med online annoncering, så er I velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om jeres muligheder.


Indsaml tilmeldinger til dit nyhedsbrev

Op til jul kan nyhedsbrevsdatabasen øges markant, og du bør indsamle så mange tilmeldinger som muligt.

- Det kan f.eks. være, at kunderne kan vinge nyhedsbrevtilmelding af ved afgivelse af ordre.
- Du kan f.eks. også indsamle nye tilmeldinger gennem en Facebook Lead-ad kampagne, som er en effektiv måde at få tilmeldinger på.
- Det er også muligt at lave et pop-up-modul på hjemmesiden med tilmelding til nyhedsbrevet - her kan du tilbyde de tilmeldte en 10% rabatkode.

Det er desuden ikke uset at sende flere nyhedsbreve om ugen gennem julen. Forbrugerne søger i stor grad efter de bedste tilbud og services.

Giv lidt mere end de forventer
Husk at materialet i nyhedsbrevet skal være relevant for modtager. Husk derfor at tilføje noget merværdi i form af f.eks. tips og tricks, rabatkode på fri fragt og lignende, som holder læseren fast.

Giv inspiration

Hvem kender ikke det, når man er helt på bar bund med, hvad man skal købe til kæresten eller Tante Oda? Giv dine kunder inspiration til årets julegaver. Hvis du har en webshop, kan du med fordel lave en julegavekategori, hvor der er forslag til gaver til de mest gængse familiemedlemmer.

Det kan også være inspirationsopslag på Facebook, Instagram eller på en blog, hvis du har en blog på hjemmesiden.
Temaer for inspiration kan f.eks. være:
  • 10 ideer til kvinden i dit liv
  • 10 julegaveidéer til manden, der har alt
  • 10 julegaveidéer til mor og far
  • Mest solgte julegaver

Hav gavekort som mulighed

Giv kunden mulighed for at købe et gavekort. Ved at tilbyde elektroniske gavekort til de kunder, der er ude lidt for sent, giver du dem mulighed for en nem og hurtig måde til at nå de sidste gaver. Gavekortet kan sendes ud pr. mail umiddelbart efter og printes af køber selv. Det giver dig også mulighed for at sælge gavekort helt indtil d. 24. december - lige indtil pakkerne skal under træet.

Vi håber, at vores udvalgte 5 tips og tricks til et bedre julesalg gav inspiration og hjælp.
TigerCMS
CMS - smart og fleksibelt
system til din hjemmeside.
TigerShop
Webshop - fleksibelt, bruger-
venligt, nemt og enkelt.
Support
Har du brug for hjælp til vores
system - kontakt os nu.
Referencer
Vi har mange tilfredse kunder.
Se vores udvalgte referencer.