Blog | Webmail | Support | Start Fjernsupport

Miniguide: Skab mersalg på markedspladser

- 19/01/18

Skab mersalg på markedspladser

Markedspladser er en oplagt mulighed til at booste dit salg, hvis du har en webshop. Der findes en del forskellige, men hvis man ikke lige tænker over det, er det let komme til at overse som en mulig salgskilde.Vi har samlet en miniguide med do's and don'ts til salg gennem markedspladser her!
 

Men hvorfor sælge gennem markedspladser?

Formålet med en markedsplads er at nogle andre har bygget og vedligeholder en fælles webshop, hvor du markedsfører dine produkter og sælger gennem, sammen med andre. En af de meste kendte er Amazon, der er der i tusindvis af virksomheder som sælger deres produkter her.
 

Markedspladser


Flere brancher har markedspladser som er målrettet nogle bestemte produktgrupper, det kan fx være miinto.dk som er store indenfor tøj og beauty, og Coolshop som er store inden for elektronik osv.
 

Markedspladser vi selv har erfaring med:

  • Amazon
  • Miinto
  • Trendsales
  • Wupti
  • Coolshop
  • Den Blå Avis
  • Ebay

Når man sælger gennem en markedsplads er det markedspladsen, der håndterer alt omkring handlen, kunden ved godt at de handler med dig, men de kommer aldrig over på din webshop. Så hele processen fra at finde produktet, betale, modtage ordrebekræftelsesmails osv. ligger i markedspladsen.

Det har nogle forskellige fordel og ulemper for dig ved at sælge gennem en markedsplads.

Målgruppe

En af de største fordele for dig er helt klart at hver markedsplads henvender sig til forskellige målgrupper. Det er helt sikkert nogle andre brugere, der besøger sider som miinto.dk end dem, du selv kan nå med din egen markedsføring.

Derfor kan du ofte udvide din kontaktflade ved at indgå et samarbejde med en markedsplads. Markedspladsen er interesseret i at drive så meget salg gennem deres system som muligt. Derfor giver de dig ofte mulighed for at markedsføre dig i bannere på siden og/eller være med i deres nyhedsbrev.

Omkostninger

En anden fordel er at du ikke direkte betaler for omkostningerne ved at drive markedspladsen. Det er normalt en afregning pr ordre der er udgangspunktet. Derfor er den en billig måde at få ekstra salg. Det gør, at du stort set ikke kan tabe penge på den slags salg, så længe du ikke sælger dine produkter under kostprisen.

Men det betyder selvfølgelig også, at du deler en del af overskuddet med markedspladsen, som kan tage sig godt betalt for den service de leverer. Alt efter branche kan det være svært at gå på kompromis med ens dækningsbidrag. Så det er vigtigt løbende at følge op på om det er rentabelt.

Konkurrenter

Du skal være opmærksom på at markedspladser normalt er åbne for alle. Dvs du kommer til at konkurrere direkte med andre på samme produkter. Ofte dem som du også ellers konkurrere med. Og det eneste kunderne egentligt kan se forskel på er ofte prisen. Så ofte er ens konkurrenter meget opmærksomme på dine priser, fordi de alligevel bruger siden selv. Og kan hurtigt justere deres priser til at være lige under dine.

Du skal også altid huske at selvom kunderne køber dine produkter så er de primært markedspladsens kunder. Man skal gøre noget ret specielt for at kunderne husker dit brand i forhold til markedspladsen.

Det er vores erfaring at det er meget svært at flytte en kunde fra at være kunde hos markedspladsen, til at være kunde direkte hos webshoppen.

Ordrehåndtering og betaling

Når kunden lægger en ordre gennem markedspladsen, vil du normalt ikke få den ind i samme system som i din egen webshop. Det sker fordi håndteringen ligger 100% i markedspladsen. Det betyder at de har deres eget ordre administrationssystem, egne mail skabeloner og eget betalingssystem.

Det gør selvfølgelig administrationen lidt mere besværlig for dig, fordi du får flere systemer du skal holde øje med og forstå.

Så… markedspladser siger du?

Alt i alt er markedspladser et rigtig godt sted at finde nyt salg. Men det er også en salgskanal, der behøver noget fokus for virkelig at få noget godt ud af det. Det er ikke en kanal man kan lade drive sig selv, selvom det er fristende.
TigerCMS
CMS - smart og fleksibelt
system til din hjemmeside.
TigerShop
Webshop - fleksibelt, bruger-
venligt, nemt og enkelt.
Support
Har du brug for hjælp til vores
system - kontakt os nu.
Referencer
Vi har mange tilfredse kunder.
Se vores udvalgte referencer.