Blog | Webmail | Support | Start Fjernsupport

Guide: Få succes på Instagram

- 03/05/18



Instagram er et af de største sociale medier på verdensplan og er derfor en meget effektiv kanal, når det gælder online markedsføring. Flere og flere virksomheder implementerer Instagram i deres markedsføringsstrategi – og det er med god grund!

Men hvad kan din virksomhed egentlig bruge Instagram til?

Det åbenlyse formål er selvfølgelig at få flere kunder ved at øge synligheden og derved øge omsætningen. Men der er andre ting, som du kan bruge Instagram til som virksomhed. Det handler naturligvis om markedsføring, men på hver sin måde.
 
  • Netværk Har du samarbejdspartnere, som er på Instagram? Så giv dig i kast med at tagge dem i dine opslag, når I har lavet noget sammen. Det viser, at du som virksomhed har et aktivt netværk, og at du er tro mod dine samarbejdspartnere.  
 
  • Employer-branding Er det nye sort! Hold dig ikke tilbage med at sætte ansigt på dine ansatte ved at poste billeder med dine medarbejdere, når de har haft succes, fødselsdag, startet et nyt projekt m.m. Kodeordet er personlighed, og det er vigtigt, at dine følgere kan mærke virksomhedens interesser udover at skabe omsætning. 
 
  • Behind the scenes Tag dine følgere med om bag facaden af din virksomhed og løft sløret for de nyeste projekter. Det virker rigtig godt at lægge vægt på det menneskelige, da det er med til at understrege den følelse af nærhed, som mange brugere på Instagram har. 
 
  • Skab dialog Instagram er det perfekte medie til at skabe en samtale med dine følgere, da dette medie føles meget direkte og personligt. Det er vigtigt, at du inden for rimelig tid svarer dine potentielle eller nuværende kunder, hvis de stiller spørgsmål eller har andre kommentarer. 
 
Hvordan skaber du succes som virksomhed på Instagram?

 Vær i øjenhøjde med din målgruppe


Du skal have en god fornemmelse for hvilket content og form for kommunikation, der passer til netop din målgruppe på Instagram. Det er vigtigt at indholdet på din Instagram-profil appellerer til din målgruppe, for at potentielle kunder har lyst til at interagere med din virksomhed.  Du skal kunne sætte dig i deres sted og udtrykke dig både visuelt og kommunikativt på deres måde, for at opnå succes med dit indhold. Brug målingsværktøjet til at se hvad der virker og ret til undervejs.


Autenticitet er vejen frem


Den teknologiske udvikling har stor indvirkning på, hvordan vi agerer på de sociale medier. I dag er det nemt at finde informationer om både privatpersoner og virksomheder. Derfor skal du vise hele billedet af din virksomhed for at være troværdig på de sociale medier. Udviklingen stiller altså krav til, at du kan stå inden for alt, du gør, og kan stå ved dine ord – ellers er det meget farligt at invitere omverdenen med bag scenen. Hvis du gør det rigtigt, skaber ærligheden troværdighed. Det kan du f.eks. gøre ved at løfte sløret for dine projekter, begivenheder og medarbejder m.m.
Intern kommunikation er altså blevet en ny form for ekstern kommunikation.


inddrag dine følgere


Virksomheder, der formår at integrere deres følgere aktivt i content-produktion, som samtidigt holder et skarpt koncept, har større tilbøjelighed til at få succes på sociale- og digitale medier. Det kan både gøres ved, at du arbejder med brugergenereret content - ved aktivt at inddrage dine følgere i dit brand. På den måde opnår du engagement og loyalitet, da du gør følgerne til en del af dit brand, hvor du giver dine følgere ejerskab i din virksomheds identitet. Du skal dog være opmærksom på, hvad følgerne uploader, ellers kan det give bagslag. Du skal have en klar strategi, hvor du udvælger områder, hvor man inddrager følgerne. En anden måde, at inddrage dine følgere på, kan også gøres ved, at du aktivt opsøger dine brugere på de sociale medier. Her kan du like eller skrive en personlig kommentar til nogle af dine følgeres billeder, hvor de tagger dit brand. 


følg brugerne tilbage


Det er et ganske simpelt trick, som giver loyalitet og engagement fra dine følgere. Følg dem tilbage, når de følger dig! Det giver dine følgere en følelse af, at de er vigtige for din virksomhed, hvilket giver større commitment fra den enkelte følger. En anden mulighed er også at følge andre virksomheder i din virksomheds branche. På den måde kan det være nøglen til langsomt at opbygge et netværk med andre virksomheder i din branche.


spred budskabet med relevante hashtags


Uden hashtags får du ikke spredt dit budskab til de relevante målgrupper. Derfor skal du være klar over, hvilke hashtags du med fordel kan bruge. Lav en liste over hashtags, som vil være relevant for netop din virksomhed. Start med at definere din virksomheds vigtigste nøgleord. Et godt hashtag skal både være relevant og have det rigtige publikum. Det kan være svært, men det er værd at gøre sig umage. Derfor er det vigtigt, at du kigger efter hvor mange, der i forvejen bruger hashtagget, og hvilket publikum der bruger og søger efter hashtagget. Dette kan du gøre ved at undersøge eksisterende opslag med samme tag.
Populariteten af dit hashtag skal nøje overvejes, da hashtags, som er brugt over 2 million gange i forvejen, nemt gør, at dit content drukner i mængden. Sidst men ikke mindst, skal du være opmærksom på om hashtagget beskriver dit billede – Hold altid hashtagget relevant for selve billedet.


Har du allerede en gruppe brugere, der engagerer sig i din markedsføring, kan du med fordel lave dit eget hashtag, også kaldet brand tag – men lad være med at bruge dit eget navn. Det skal være nemt at huske!
Sker der noget spændende i din virksomheds branche? Så hold øje med trendige tags og meld dig ind i debatten. Du kan også tjekke din virksomhed ind ved begivenheder, når du f.eks. er på messe eller konference. Hold øje med, om der er et hashtag til det event, du er med til.
 

Har du brug for hjælp til at komme i gang med at bruge Instagram som din nye markedsføringskanal, så tager vi gerne en uforpligtende snak om, hvordan din online synlighed kan øges.

TigerCMS
CMS - smart og fleksibelt
system til din hjemmeside.
TigerShop
Webshop - fleksibelt, bruger-
venligt, nemt og enkelt.
Support
Har du brug for hjælp til vores
system - kontakt os nu.
Referencer
Vi har mange tilfredse kunder.
Se vores udvalgte referencer.