Blog | Webmail | Support | Start Fjernsupport

Artikler

Søgemaskineoptimering

AF FREDERIK BANKE SØRENSEN

Det er vigtigt at være synlig på Internettet. Jo flere der finder websitet, jo flere potientielle kunder er der. Der er mange måder at tiltrække besøgende til websitet. En måde er ved at være godt repræsenteret på søgemaskinerne.
I denne artikel beskrives hvorfor det er vigtigt at søgemaskineoptimere sit website. I senere artikler kommer vi ind på, hvordan man søgemaskineoptimere sit website.
At søgemaskineoptimere(SEO) et website vil sige at ændre på websitet, så det er lettere for søgemaskinerne at indeksere det. Når et website er godt indekseret, vil det blive fundet ved relevante søgninger.

SEO arbejder med hvordan søgemaskinerne forstår websitet, søgemaskinerne hemligholder selvfølgelig den måde de finder frem til de websites der skal vises ved en søgning, derfor kan de fleste påstande ikke underbygges med referencer. Langt det meste statistik hos firmaer er på samme måde hemmeligt af åbenlyse grunde. Derfor tages der udgangspunkt i egne erfaringer.

Hvorfor optimere
Som ejer af et website er man interesseret i at tiltrække så mange besøgende som muligt. Vores erfaringer viser at mange websites får omkring 3-20% af deres besøgende fra søgemaskiner. Det er dog meget varierende fra website til website. Den tendens der ses mest tydeligt er at jo mere populær websitet er jo færre finder den gennem en søgemaskine. Gruden til det er at de kunder der allerede kender websitet og bruger det ofte vil selvfølgelig ikke bruge en søgemaskine til at finde det.

Selvom det virker til at være forholdsvis små mængder kunder der vil finde siden gennem en søgemaskine bør det ikke ignoreres. Langt de fleste der kommer ind på websitet gennem en søgning er kunder der ikke på forhånd kender websitet dvs. det er nye kunder. De faste kunder benytter ikke søgemaskinerne da de allerede kender websitet. Derfor er de 3-20% besøgende fra søgemaskinerne stadig vigtige.


  Browser % Brugere
1 IE 6.x 64,024%
2 IE 7.x 23,857%
3 Firefox 2.x 4,780%
4 Firefox 1.x 2,821%

Kilde: FDIM 28.Marts 2007 fig 3

Udvidelse af besøgstal fig 4



Et andet vigtigt element når de ny kunder er kommet ind på websitet er at få dem til at fortage et køb. At få en kunde til at købe er indirekte relateret til SEO. Hvis en kunde fortager en søgning på en søgemaskine og finder en side som fra søgemaskinen virker som noget der kan bruges men i virkeligheden rammer noget helt andet på websitet vil han med stor sandsynlighed forlade siden hurtigt igen.

Der kan fx. være at kunden har lavet en søgning på ens hovedprodukt men ikke kommer ind på den side som præsentere produktet men i stedet kommer ind på en underside som forklare tekniske detaljer om produktet. Den type sider er selvfølgelig ikke lavet for at få kunden til at fortage et køb men i stedet for oplyse om tekniske detaljer, en kunde kan derfor let blive overvældet og forlade siden igen. Derfor er det vigtigt at de sider som bliver fundet frem ved en søgning på en søgemaskine peger på de rigtige sider så der er større chance for et salg.

Ofte ser man på et website som en tragt se fig 4. I toppen kommer der besøgende ind, så filtrere vi igennem tragten og i bunden kommer der salg. Hvis SEO udføres korrekt vil der komme flere besøgende, dvs. den brede ende af tragten udvides. Når der kommer flere besøgende vil den nederste del af tragten også udvide sig men ikke nødvendigvis propotionalt med den øverste del. Dvs. flere salg. I nogen tilfælge øges besøgstallet ikke men optimeringen af siderne som de besøgende rammer leder til flere salg. Man kan derfor ikke bruge besøgstallet alene til at sige noget om hvor god siden er til at lave salg.

Det er ikke nok at det er de rigtige sider der kommer frem når en kunde søger. Det er også vigtigt at ligge højt oppe på resultatlisten. Hvis websitet ligger for langt nede i resultatlisten vil langt de fleste kunder ikke se websitet fordi de aldrig når så langt ned på listen da de finder en konkurrents website først.


Hvad skal der optimeres til
En vigtig pointe som mange glemmer fordi der kun fokuseres på Google er at Google ikke er den eneste søgemaskine. Hvis websitet kun målrettes mod danske kunder er det vigtigt også at fokusere på danske søgemaskiner. Det ses tydeligt at fx. Jubii er meget brugt se fig 1 hvor Jubii er den tredje mest besøgte side i Danmark. Man skal heller ikke glemme at MSN søgningen er standardsøgningen i Internet Explore som bruges af 50-95% af kunderne og derfor ofte vil blive brugt. Et teknisk website som w3schools.com har omkring 58% besøgende som bruger Internet explore, se fig 2. Et andet website som opsamler data på tværs af mange danske sider er FDIM som viser at omkring 88% bruger Internet Explore, se fig 3. Da der er så stor spredning på hvilke søgemaskiner kunder potientielt kan bruge er det vigtigt ikke at målrette sig kun til en enkelt.

Udover de generelle søgemaskiner som Google, Jubii, MSN osv. er der mange søgeindekser som er målrettet specifikke brancher. Et af de meget kendte indekser er Edbpriser som er et fagindeks for computer tilbehør, osv. For bilbranchen er der Bilbasen. Fælles for de fagspecifikke indekser er at man ofte selv skal tilmelde sig dem og de stiller større krav til vedligeholdelse end de generelle søgemaskiner.


2007 IE7 IE6 IE5
February 16,4% 39,8% 2,5%

Kilde w3schools 28. Marts 2007 fig 2

En meget gængs opfattelse af et website er at den har én forside som er hoveddøren til websitet. Denne opfattelse er forældet. Det er meget sjældent eller ønskeligt at en kunde rammer forsiden første gang de kommer ind på websitet. Når en kunde har lavet en søgning vil de have information hurtigt og er ikke interesseret i at navigere frem til den fra forsiden. Ofte vil en kunde ramme en underside som den første side de ser på websitet da de kommer fra en søgning. Derfor er det vigtigt at designe sit flow på websitet så det ikke er nødvendigt for kunden at følge et fastlagt flow fra start til slut som starter på forsiden, men at det er muligt for kunden at ramme det hvor som helst og stadig generer et salg. Når man øger mænden af hoveddøre til websitet er der mange elementer der skal overvejes for at det kan fungerer optimalt. Det kan derfor anbefales at lægge en meget nøje plan for hvilke sider der skal sælge ens produkter og sørge for at det er de sider kunderne rammer når de søger. Hvis kunderne rammer de forkerte sider kan det i værste fald betyde et tabt salg.


  Udgiver Udgivelse Antal besøg
1 Microsoft Danmark ApS msn.dk 10.340.080
2 Jubii A/S jubii.dk 5.364.818
3 DR dr.dk 3.733.651

Kilde: FDIM 28:Marts 2007, fig 1

Planlægning
Inden man kan gå igang med at lave SEO på websitet er det vigtigt at have et overblik over hvor man er nu og hvor man gerne vil ende. Det første man bør starte med er at lave en analyse over sit nuværende website og kortlægge hvordan kunderne bruger websitet og hvor de kommer fra. I denne forbindelse er det vigtigt at kortlægge de ruter som kunderne primært benytter, hvor de kommer ind på websitet og hvordan de navigere sig frem til et køb. For at lave sådan en analyse er det utrolig vigtigt at have et statistikværktøj som kan give de tal som er nødvendige.

En oversigt over de søgemaskiner som kunderne benytter så indsatsen kan målrettes er også vigtig. Hvis 80% af dem der kommer fra søgemaskinerne er fra Jubii vil det give mest at fokusere sin indsats der. Der bør også kortlægges hvordan websitet ligger ift. søgemaskiner, hvilke sider kommer kunderne ind på ved søgninger, hvad søger de på og hvor på søgelisterne ligger websitet. Evt. også om der er forskel på hvad kunderne søger på, på de forskellige søgemaskiner. Det er vigtigt at få et samlet overblik over hvordan hele ens website hænger sammen.
Det er også vigtigt at vide hvilke kunder der køber. Hvis eks. 1% af kunderne fra Bilbasen, og 0,1% af kunderne fra Google generer et køb. Ud fra det kan man gå igang med at vurdere hvorfor der ikke er flere fra Google der køber og om der skal sættes ind for at øge salget her eller om det bedre kan betale sig at fokusere på at øge salget via Bilbasen.

Når alle måligerne er på plads har man mulighed for på baggrund af denne at lægge en plan over hvad man vil opnå. Mulighederne er uendelige men ofte vil man lave en kombination af flere elementer. Tiltrække flere kunder ved at forbedre hvor højt websitet ligger på søgelisterne ved de søgninger der allerede bruges. Sørge for at søgninger som ikke giver nogle besøgende begynder at tiltrække nogen. Prøve at få kunderne til at komme direkte eller hurtigt ind på de sider som skal generer et salg.

Opsummering
SEO er et vigtigt værktøj til at tiltrække nye kunder til websitet. Hvis det skal gøres effektivt er det vigtigt at lave et forarbejder så det bagefter er muligt at måle om det har givet de forventede resultater. Forarbejdet giver også mulighed for at vurdere hvor det bedst kan betale sig at fokusere indsatsen. Desuden er det vigtigt ikke kun at fokusere på de store søgemaskiner fordi de små specialiserede søgemaskiner kan give kunder som er mere målrettede.





TigerCMS
CMS - smart og fleksibelt
system til din hjemmeside.
TigerShop
Webshop - fleksibelt, bruger-
venligt, nemt og enkelt.
Support
Har du brug for hjælp til vores
system - kontakt os nu.
Referencer
Vi har mange tilfredse kunder.
Se vores udvalgte referencer.