TikTok som markedsføringskanal
TikTok er et unikt medie, da man primært kommunikerer med hinanden gennem video. Video og lyd er derfor nøglen til at få succes på TikTok – og det skal dine annoncer selvfølgelig også have i fokus.
På TikTok kan du hurtigt videregive information og skabe opmærksomhed om dit brand eller produkter gennem visuelle og kreative annoncer tilpasset mediet.
TikTok annoncering med fokus på kreativitet og underholdning
Med annoncering på TikTok kan du øge kendskabet til dit brand med synergi til din tilværelse på dine øvrige platforme, udforske nye målgrupper, få billige eksponeringer, klik og konverteringer.
Primært fordi det ikke føles som reklame for brugeren, men derimod underholdning som taler direkte ind i deres egne interesser og præferencer.
Når du skal annoncere på TikTok, har du mulighed for at vælge, hvor og hvordan dine annoncer skal vises. De forskellige placeringer får dine annoncer til at blive en del af TikTok-oplevelsen, så den ikke i lige så høj grad bliver skippet eller ignoreret – og dermed skaber mere brandkendskab og flere konverteringer.
Annonceformater på TikTok
Hashtag Challenge
Dette annonceformat skaber engagement hos brugerne. Her lægger du en video op og starter din egen hashtag challenge, hvor du udfordrer brugerne til at lave deres egen video med samme challenge og hashtag.
Her er det vigtigt, at du er med på de nyeste trends på mediet. Videoen sponsoreres mod den relevante målgruppe og vises på brugernes Discover Page, Campaign Hashtag og Musik Page Recommendation – og er god, hvis du ønsker at skabe opmærksomhed og engagement til dit brand.
In-feed ads
Annoncen bliver vist i full-screen format i TikToks homepage sektion, når du scroller igennem dit feed blandt organiske videoer. Her er det muligt at lave en CTA-knap, som kommer frem under afspilningen af videoannoncen.
Det er vigtigt, at annoncevideoerne blender ind med det øvrige content i det originale indhold fra TikTok brugerne. Dette er en god måde at øge engagementet, da brugerne kan like, kommentere, dele, klikke og interagere med annoncerne.
Brand takeover
Denne TikTok annonce minder som Youtubes Masthead, da den vises til målgruppen som det første, når de åbner app’en. Derudover er det kun en annoncør per. kategori per. dag, som kan gøre brug af annoncetypen.
Annoncen giver et stærkt visuelt billede af dit brand, da brugerne ikke vil blive distraheret af andre elementer på skærmen.
Branded effects
Her er der fokus på kreativitet på platformen, da man opretter brand-filtre, som TikTok-brugerne kan anvende på deres egne videoer.
På den måde kan du skabe brandkendskab og engagement med din målgruppe, uden det opfattes som en annonce, da de ofte er sjove og involverende.
TopView
Her bliver dine annoncer vist i 3 sekunder efter brugeren åbner TikTok-appen, hvor annoncen er placeret i brugerens feed.
Denne type annonce bliver også vist i fullscreen, således du har brugernes fulde opmærksomhed, da brugerne ikke kan undgå at se TopView annoncer.
#tiktok trends
Vær aktiv på mediet og følg hele tiden med de mange trends, som du aktivt kan bruge i din markedsføring.